Přeskočit na hlavní obsah

Košeri (Koshary)


Egyptské fastfoodové jídlo, které je narozdíl od českých hambáčů a horkých psů 100% veganské.

Košeri se skládá z 5-6 částí, které se zvlášť připraví a následně navrství na talíř, takže pokud vytváříte košeri od nuly, trochu si máknete. Na druhous tranu je tohle překvapivě báječný jídlo vhodný k likvidaci přebytků těstovin, rýže nebo navařených luštěnin. Recepty na jeho přípravu se celkem liší, uvádím jakýsi základní mustr s pár návrhy, jak jídlo v případě možností ještě o něco vylepšit 

Základní části košeri:

rýže - originálně basmati, ale použijte co máte. Klasicky uvařit - bez koření či jiných opičin.

těstoviny - někdo dává kolínka, někdo špagety, ale pokud máte přebytek třeba vrtulek nebo písmenek, použijte klidně je. ^^

čočka - uvařená, opět bez koření, Lze použít červenou i klasickou hnědou.

cizrna - opět jen uvařit, ale i tahle součást je variabilní(já např. neměla cizrnu, tkaže na obrázku můžete vidět fazole není to uplně originál, ale dobré to bylo )

rajčatová omáčka - recept níže

pražená cibulka - na koleji až do křupava vypražit plátky cibule, sype se navrch

může být(aneb někdo dává, někdo ne, já osobně doporučuji): rozmačkaný česnek s citronovou šťávou, políváme jím pokrm na konec, dodá jídlu zvláští štiplavěkyselý říz.

Rajčatová omáčka:
rajčatový základ - protlak, rajčatový džus, čerstvá rozvařená rajčata či směs toho všeho.
cibule
česnek
chili
pepř
chili může být: skořice, římský kmín, zázvor

Na hrubší kousky nakrájenou cibuli opražíme do sklovata, přidáme na plátky pokrájený česnek, krátce osmahneme a zelejeme rajčatovým základem. Okořeníme (podle chuti, nálady, možností a výdrže - zejména co se pálivosti týče ^^) a chvíli provaříme(do změknutí rajčat, pokud používáme čertvá).

Na talíř dáme vždy těstoviny, na ně rýži, luštěniny, rajčatovou omáčku, smaženou cibulku a navrch česnekovo-citronový záliv, pokud máme. Zní to děsivě, ale věřte, že výsledek je maximálně děsivě dobrý (a navíc obsahuje opravdu superkompletní skladbu bílkovin ^^)

Komentáře

  1. K tomuhle pikantnímu jídlu by se bezesporu hodilo degustační balení kávy. Mám arabskou kuchyni spojenou právě s tím, že si člověk ke každému jídlu dává extrémně silné a sladké kafe nebo čaj. Jako pořád se to pít nedá, ale oni jsou tam na to tak nějak nejspíš zvyklí. :-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Poctivé čočkové karbanátky

Pro ty, kteří ještě neobjevili kouzlo luštěninových karbanátků a burgerů, přináším velmi jednoduchý recept s kterým potěšíte nejen žaludky vegosaurů, ale určitě zaujmete i zaryté milovníky masa- schválně jestli poznají rozdíl!  Na přípravu této mňamky potřebujete: 1 a půl hrnku uvařené čočky 1 hrnek strouhanky/ pomletých ovesných vloček 1 hrnek na drobno nasekané cibule půl lžičky hořčice, pálivé papriky, chilli a koření garam masala (či jiné kořenící směsi dle chuti) sůl, olej na smažení Uvařenou čočku rozmixujte, smíchejte s ostatními ingrediencemi, vytvarujte 6-8 karbanátků (menší se lépe propečou) a osmažte. Dobrou chuť!

Banánové muffiny

V žádné správné veganské kuchařce určitě nesmí chybět recept na tyto výborné a jednoduché banánové muffiny, které zaručeně potěší chuťové buňky nejen vaše, ale i nejednoho všežravého mlsala. ;) Budete potřebovat: 2 hrnky hladké mouky 1 hrnek cukru 3 velké zralé banány 1/3 hrnku rostlinného oleje 1/4 hrnku vody 1 vrchovatá lžička prášku do pečiva 1 lžička vanilkového extraktu (popř nahradit část cukru vanilkovým ;)) špetka soli hořká čokoláda Předehřejte si troubu na 175°C a připravte si plech a košíčky a muffiny. Ve větší míse míchejte mouku, kypřící prášek a sůl a pak přidejte rozmačkané banány a spolu rozmíchaný cukr s olejem. Přilijte vodu a vanilkový extrakt a důkladně promíchejte (pro dosažení hladké konzistence těsta bez banánových hrudek radím použít mixér). Nakonec do směsi vmíchejte na drobno pokrájenou hořkou čokoládu (množství dle chuti), nalijte těsto do formiček a dejte péct na cca 20 minut.

Vegetable vindaloo

Další z řady jídel pro milovníky indické kuchyně a vypálechý receptorů v ústní dutině. Legendární vegetariánské vindaloo insirované blogem blog.fetfreevegan.com. Příjemně pálivé jídlo vonící kořením si nejlépe vychutnáte ve dvou s rýží nebo plackou a chutney. (A nemusíte u toho nutně sledovat Bollywood ;) ). Ingredience - zvláště koření - budou tentokrát možná trochu náročnější, i když pro otřelého indického kuchaře nikoliv neznámé. V podstatě veškeré použité koření lze v dnešní době sehnat i v běžných obchodech a dozajista ho využijete i na další indické dobroty. V případě, že se vám nějaký ten kousek sehnat nepodaří, nezoufejte, vynechání jedné ingredience recept rozdýchá, byť samozřejmě komplet sada je chuťově nejlepší :) Ingredience - pasta: 3 stroužky česneku 1 lžíce storuhaného čerstvého zázvoru 3 datle 1 1/2 lžičky koriandru 1 1/4 lžičky římského kmínu 1/2 lžičky hořčičných semínek 1/2 lžičky chili (nebo víc :P ) + čerstvé papričky dle chuti 1/2 lžičky kurkumy 1/2