Přeskočit na hlavní obsah

Maminčina švindl svíčková


Nejlepší je ta maminčina. Pravda, o které se nepochybuje - zvláště, když jde o recept na svíčkovou. Mnoho rodin si své recepty střeží jako oko v hlavě a nepustí je ani za zlatý tofu, ale Vegosaurus je tvor velkorysý a přejícný a proto všem Vegosauřatům přeje, aby zažívala stejný nebe v puse, jako on. <3 <3 <3

Mnoho lidí se asi podiví - svíčková? vegan? a kde tam máte k sakru tu SVÍČKOVOU?!?! Sladkým tajemstvím ale je, že svíčková je především omáčka z kořenové zeleniny. A to, jestli si tu omáčku lejete na kus krávy, prasete nebo raději nějakou mírumiluvnější vígn možnost už na tom, že ta kombinace je prostě dobrá, vůbec nic nemění.

Náš rodinný recept je trochu jiný - pokud ho budete následovat, výsledná chuť bude krapet rozdílná od tradiční verze. Je příjemně sladší a kořeněnější. Mamka se vždy směje, že je to taková “švindl svíčková”, ale u nás doma nikdo jinou nevaří a tradiční omáčky se nám zdají “takové nijaké” a jsme rádi, že maminka takhle výborně “švindluje”. A pro případně tradicofily uvádím souběžně i recept na standartnější vegan verzi, ať se držíme hesla, že vegan může být každý ;)

Na tradiční svíčkovou si připravte:
- Mix kořenové zeleniny - petržel, celer, mrkve(už kvůli barvě!), nějakou tu cibuli (já dala cca 2 mrkve, jednu petržel, kousek většího celeru a jednu střední cibuli, ale poměry jsou celkem “svobodomyslné”)
- Koření: nové koření, bobkový list, pepř, sůl (já dala asi 2 listy, cca 8 kuliček nového koření - jeho chuť fakt miluju - a tak od oka pepř a sůl - ale opět, řiďte se spíš vlastním zvykem :) )
- rostlinnou smetanu - asi největnější originálu je sojová, ale není rpoblém použít váš oblíbený druh (mandlová, ovesná, doma vyrobená…), v případě studentské krize jde samozřejmě vyrobit i z rostlinného mléka, ale na chuti se to asi podepíše
- citronová šťáva a cukr
- olej
- a samozřejmě: brusinky k podávání

Navíc na Vegosauří dobrotu:
- rybízová marmeláda//víc brusinek
- anýz, tymián - anýz tak “špetka” a tymiánu “přiměřeně” velké množství- ale myslete na to, že přidat se dá vždy, ovšem s ubíráním je to slabší! Ať nedopadnete jak ve známé scéně:




+ nějakou tu “flákotu”: já osobně podávala svíčkovou s tempehovými karbanátky (mix tempehu, kapky sojovky, tymiánu, pepře, soli a cibule, můžete přidat trochu mouky) ale funguje i sojové maso, tofu, robi, seitan…a nebo třeba pečená hlíva (a nebo taky nic ;) )

A jdeme na to!:
1. Zeleninu pokrájíme na kostičky a společně s trochou cukru a veškerým kořením pražíme na oleji, až cukr zlehka zkaramelizuje a zelenina “chytne barvu”.
2. Podlijeme vodou (nebo zeleninovým vývarem) a buď na mírném ohni vaříme do měkka a nebo lépe (i když trochu déle) pečeme v troubě.
3. Uvařenou zeleninu rozmixujeme do hladka společně se smetanou.
4. Dochucení: Omáčku lehce okyselte citronovou šťávou (jde i octem, ale citron je jemnější) a dosladíme - pro výraznější chuť doporučuji alespoň částečně sladit rybízovou marmeládou nebo brusinkami.
5. Prohřejeme, dokořeníme, nandaváme

 A TADÁÁÁÁ - máte vlastní cruelty-free svíčkovou bez svíčkové a už můžete jen nostalgicky vzpomínat nad talířem omáčky se šesti. :)



Knedlíčky jako takové doporučuji podle soucitně: RECEPT - jsou krásně nadýchané a vaše snažení určitě nezmaří :)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Poctivé čočkové karbanátky

Pro ty, kteří ještě neobjevili kouzlo luštěninových karbanátků a burgerů, přináším velmi jednoduchý recept s kterým potěšíte nejen žaludky vegosaurů, ale určitě zaujmete i zaryté milovníky masa- schválně jestli poznají rozdíl!  Na přípravu této mňamky potřebujete: 1 a půl hrnku uvařené čočky 1 hrnek strouhanky/ pomletých ovesných vloček 1 hrnek na drobno nasekané cibule půl lžičky hořčice, pálivé papriky, chilli a koření garam masala (či jiné kořenící směsi dle chuti) sůl, olej na smažení Uvařenou čočku rozmixujte, smíchejte s ostatními ingrediencemi, vytvarujte 6-8 karbanátků (menší se lépe propečou) a osmažte. Dobrou chuť!

Banánové muffiny

V žádné správné veganské kuchařce určitě nesmí chybět recept na tyto výborné a jednoduché banánové muffiny, které zaručeně potěší chuťové buňky nejen vaše, ale i nejednoho všežravého mlsala. ;) Budete potřebovat: 2 hrnky hladké mouky 1 hrnek cukru 3 velké zralé banány 1/3 hrnku rostlinného oleje 1/4 hrnku vody 1 vrchovatá lžička prášku do pečiva 1 lžička vanilkového extraktu (popř nahradit část cukru vanilkovým ;)) špetka soli hořká čokoláda Předehřejte si troubu na 175°C a připravte si plech a košíčky a muffiny. Ve větší míse míchejte mouku, kypřící prášek a sůl a pak přidejte rozmačkané banány a spolu rozmíchaný cukr s olejem. Přilijte vodu a vanilkový extrakt a důkladně promíchejte (pro dosažení hladké konzistence těsta bez banánových hrudek radím použít mixér). Nakonec do směsi vmíchejte na drobno pokrájenou hořkou čokoládu (množství dle chuti), nalijte těsto do formiček a dejte péct na cca 20 minut.

Vegetable vindaloo

Další z řady jídel pro milovníky indické kuchyně a vypálechý receptorů v ústní dutině. Legendární vegetariánské vindaloo insirované blogem blog.fetfreevegan.com. Příjemně pálivé jídlo vonící kořením si nejlépe vychutnáte ve dvou s rýží nebo plackou a chutney. (A nemusíte u toho nutně sledovat Bollywood ;) ). Ingredience - zvláště koření - budou tentokrát možná trochu náročnější, i když pro otřelého indického kuchaře nikoliv neznámé. V podstatě veškeré použité koření lze v dnešní době sehnat i v běžných obchodech a dozajista ho využijete i na další indické dobroty. V případě, že se vám nějaký ten kousek sehnat nepodaří, nezoufejte, vynechání jedné ingredience recept rozdýchá, byť samozřejmě komplet sada je chuťově nejlepší :) Ingredience - pasta: 3 stroužky česneku 1 lžíce storuhaného čerstvého zázvoru 3 datle 1 1/2 lžičky koriandru 1 1/4 lžičky římského kmínu 1/2 lžičky hořčičných semínek 1/2 lžičky chili (nebo víc :P ) + čerstvé papričky dle chuti 1/2 lžičky kurkumy 1/2