Přeskočit na hlavní obsah

"Oldskúl" pravé české rizoto

Kdo by si někdy nechtěl zavzpomínat na všechny ty dobroty a špecialitky, které mu s láskou a ochotou během jeho dětsví servírovala každý den školní jídelna.... No dobrá. Možná spíš nechtěl. Ale seberte odvahu a zkuste si doma uvařit tohle pravé české veganské rizoto, na které suroviny určitě vyhrabete
kdykoliv ve spíži(třeba teď hned!), hotové bude za pár chvil a narozdíl od jídelňáckého originálu vše co v něm bude plavat, bude fakt jídlo. A navíc dobrý. Ultralevné, ultralehké,  ultrachudývegosaurus!

Na nostalgický zážitek si připravte:

  • jednu větší cibuli
  • 1-2 stroužky česneku
  • kopec sladké papriky a pálivé papriky v libovolném poměru svědčícím vašim chuťovým buňkám. Pro fajnšmekry doporučuji přidat ještě špetku papriky uzené (sežente v obchodech s kořením nebo třeba Marks & Spencer)
  • zeleninka: jídelňácká klasika je kukuřice, hrášek, mrkev. Ale nebojte se být kreativnější než tradiční soudružky kuchařky. Na fotce např. rizoto s brokolicí, super bude i celer, kousky čerstvé papriky nebo rajčat.
  • Čočka - uvařená
  • Rýže - uvařená
  • něco oleje, soli, může být špetka pepře
  • na posyp: postrouhané tofu naložené v oleji/vodě se solí, lahůdkové droždí (super např. pomleté společně s vlašskými ořechy a solí- vegan přírodní alternativa parmezánu!), veganské sýry
  • a nutný retro doplněk: KYSELÁ OKURKA <3


Postup:
  1. Pokrájenou cibuli vsypeme do pánve s rozehřátým olejem, osmažíme do sklovata a zasypeme sladkou i pálivou paprikou. Lehce opražíme
  2. Přidáme pokrájený česnek a všechnu zeleninu(nakrájet na malé kousky). Pražíme do měkka.
  3. Přidáme čočku, promícháme se zeleninou a můžeme ještě chvíli podusit společně. Nakonec přidejte rýži, vše promíchejte, dochuťte solí nebo pepřem a můžete vítězoslavně podávat (a nezapomeňte na okurku!).

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Poctivé čočkové karbanátky

Pro ty, kteří ještě neobjevili kouzlo luštěninových karbanátků a burgerů, přináším velmi jednoduchý recept s kterým potěšíte nejen žaludky vegosaurů, ale určitě zaujmete i zaryté milovníky masa- schválně jestli poznají rozdíl!  Na přípravu této mňamky potřebujete: 1 a půl hrnku uvařené čočky 1 hrnek strouhanky/ pomletých ovesných vloček 1 hrnek na drobno nasekané cibule půl lžičky hořčice, pálivé papriky, chilli a koření garam masala (či jiné kořenící směsi dle chuti) sůl, olej na smažení Uvařenou čočku rozmixujte, smíchejte s ostatními ingrediencemi, vytvarujte 6-8 karbanátků (menší se lépe propečou) a osmažte. Dobrou chuť!

Banánové muffiny

V žádné správné veganské kuchařce určitě nesmí chybět recept na tyto výborné a jednoduché banánové muffiny, které zaručeně potěší chuťové buňky nejen vaše, ale i nejednoho všežravého mlsala. ;) Budete potřebovat: 2 hrnky hladké mouky 1 hrnek cukru 3 velké zralé banány 1/3 hrnku rostlinného oleje 1/4 hrnku vody 1 vrchovatá lžička prášku do pečiva 1 lžička vanilkového extraktu (popř nahradit část cukru vanilkovým ;)) špetka soli hořká čokoláda Předehřejte si troubu na 175°C a připravte si plech a košíčky a muffiny. Ve větší míse míchejte mouku, kypřící prášek a sůl a pak přidejte rozmačkané banány a spolu rozmíchaný cukr s olejem. Přilijte vodu a vanilkový extrakt a důkladně promíchejte (pro dosažení hladké konzistence těsta bez banánových hrudek radím použít mixér). Nakonec do směsi vmíchejte na drobno pokrájenou hořkou čokoládu (množství dle chuti), nalijte těsto do formiček a dejte péct na cca 20 minut.

Vegetable vindaloo

Další z řady jídel pro milovníky indické kuchyně a vypálechý receptorů v ústní dutině. Legendární vegetariánské vindaloo insirované blogem blog.fetfreevegan.com. Příjemně pálivé jídlo vonící kořením si nejlépe vychutnáte ve dvou s rýží nebo plackou a chutney. (A nemusíte u toho nutně sledovat Bollywood ;) ). Ingredience - zvláště koření - budou tentokrát možná trochu náročnější, i když pro otřelého indického kuchaře nikoliv neznámé. V podstatě veškeré použité koření lze v dnešní době sehnat i v běžných obchodech a dozajista ho využijete i na další indické dobroty. V případě, že se vám nějaký ten kousek sehnat nepodaří, nezoufejte, vynechání jedné ingredience recept rozdýchá, byť samozřejmě komplet sada je chuťově nejlepší :) Ingredience - pasta: 3 stroužky česneku 1 lžíce storuhaného čerstvého zázvoru 3 datle 1 1/2 lžičky koriandru 1 1/4 lžičky římského kmínu 1/2 lžičky hořčičných semínek 1/2 lžičky chili (nebo víc :P ) + čerstvé papričky dle chuti 1/2 lžičky kurkumy 1/2